M07 - Postimpressió
-M07: Organització processos de post, transformats i acabats
UF1: Planificació dels recursos en postimpressió, transformats i acabats
·Processos de postimpressió.
- Tractament de superfícies.
- Procèssos de postimpressió.
- Enquadernació.
1- Tractaments de superfície (efecte, enobliment i protecció)
1.1 Efecte:canvia la propietat de la superficie (la percepció).
- Vernís UVI o reserva: Vernís que s'aplica en una superficie concreta per ressaltar alguna cosa per sobre de la resta de l'imprès. Dona brillantor sobre una superfície mat. (Exemple Nespresso)
-Tinta de seguretat o ultraviolada: Una tinta especial que s'imprimeix en òfset. Dona seguretat en determinats documents que ho requereixen.
-Tinta rasca i guanya: Tinta removible.
-Gofrat: Un tractament que es fa servir per donar relleu a una superfície.
1.2 Ennobliment:
-Cop en sec: Consisteix a imprimir imatges mitjançant pressió amb dues planxes sense tinta. Es fa sobre una superfície per donar efecte de relleu.
-Estampació en calent: gravat amb color metal·litzat per a efectes metàl·lics.
-Termorelleu: Es realitza a través de l'aplicació del pols de termorelleu. Immediatament després de la impressió i amb tinta encara fresca s'aplica la pols que quedarà adherida a la tinta. Posteriorment s'aplica calor amb infrarojos per a què augementi la seva densitat. Quedarà cristal·litzada i amb relleu.
1.3 Resistència i protecció
-Plastificat o laminat: S'aplica una pel·lícula transparent, normalment brillant o mate.
-Encapsulat: Plastificat molt rígid que tanca l'imprès o producte.
-Envernissat òfset: Una capa de vernís transparent, brillant o mat dins la línia d'impressió, com si fos un color més, Serveix com a protecció de la imatge impresa.
2- Processos de postimpressió
2.1 Tall - guillotina
-tall: Guillotina --> tall recte, fins a tres talls
Troqueladora --> tall amb forma, tall (-----) mitg tall (- - -) desprendiment (-·-·-·-)
2.2 Fendit
És una marca aplicada a un suport que facilita el ser plegat i evita que el suportar-la s'arrugi o estripi.
2.3 Perforat
Crea una sèrie de talls o orificis en un suport per debilitar-lo de manera que es fa un tall previ que facilita el tall (perforadora).
2.4 Taladrat
És realitza amar un o diversos forats (taladradora).
2.5 Plegat
Consisteix en manipular i modificar l'estructura de l'element imprès per a convertir-lo en un altre element amb diferent forma i estructura.
Si el producte s'imprimeix amb alguna màquina
-Tren de plegar adosas: Els plecs ja surten plegats.
- Màquina plana sense tren de plegar: El plegat es realizar posteriorment amb dos maquines plegadores, tant si es trata d'un article que només va doblgat com si es plega primer per ser encuadernar després.
-Díptic --> tríptic envolvent.
-Tríptic --> Ventana
-Politríptic --> Acordeó
-Politíptic --> En creu
-Díptic + Trípctic
2.6 L'alçadora i el tren d'embotit
Les alçadores son màquines amb estacions receptores de plecs que tenen un sistema d'aspiració i superposició d'aquests plecs I un altre de transport en continu bloc ja format.
El tren d'embotit és un tren que serveix per unir el quadernet amb la seda de cobertura i cosir-los entre si.
----------------------------------------------------
A partir de 150gr. és important tenir en compte la direcció de la fibra per realitzar un plegat o fendit.
----------------------------------------------------
3- Enquadernació
Operacions necessàries per unir els quadernets del llibre o revista.
Cosidora // Grapadora // Encoladora // Rústica // Cartonné // Espiral // Wire-O
·Cosidores: Fil de fibra vegetal o sintètic, per a llibres.
·Grapadores: Poden ser manuals o elèctriques.
Tipus de enquadernació:
·Enquadernació Rústica:
Cobertes de paper o cartolina. Els diversos plecs de fulls solen anar encolats, llibres de butxaca.
- Rustica fressada: els fulls no formen quadernets, s'encolen al llom.
- Rustica cosida: els fulls formen plecs que es cusen per quadernets separats. S'ajunten i es coseixen a la coberta. S'encola el llom i s'enganxa la coberta.
- Rustica encolada amb cola de poliuretà reactiu: molt resistent, només s'aplica un terç de la cola.
·Tapa dura:
Tapes fetes de cartó prim, generalment forrades de paper. Podem treballar en aabats nobles. Els plecs van cosits. És de mes qualitat.
- Tapa encartonada: Edicions de luxe. La coberta a costuma a estar estampada o gravada.
- Cartoné: llom cobert amb tela o pell I tapes de cartolina. Menys qualitat que l'encartonada.
- Coberta de llim: a la inglesa. Les tapes s'uneixen mitjançant un material de revestimient.
Enquadernació petita:
Tipos d'encuadernació simple, d'as més frequent.
- Espiral: Els fulls s'uneixen amb un espiral, s'enrosca per unes perforaciones fetes als fulls. Fase de perforación i encuadernat.
- Wire-O: tres fases. Primer perforar, col·locació de l'espiral i tancament. Automatitzat.
Procesos de transformats
1. Pasta mecánica: productes d'un sol ús com el paper prensa. La polpa de sulfit es pot utilizer en productes finals com papers especially, adhesives I plàstics.
2. Pastes mecanoquímiques: poden ser consistentes, constitucionalidades del cartró ondulat.
Dins del procès de transformat trobem els manuals i els mecànics. Aquests processos han evolucionat amb el temps.
Transformats de línea o fora de línea.
Quan totes les maquines del procès de transformat treballen en cadena (sistema de línea).
Cada máquina acaba la seva tasca sense continuar la cadena, necesita l'intervenció d'una o más persones per conducir la tasca a una maquina o equis. (sistema fora de linia).
Plegadora encoladora
Maquines que incorporen dues tasques. Per a la producció d'envasos, caixes... Hi ha de diferente tifus que realizan l'encolar i plegar en diferí suports.
Propietats del paper i del catró
-Paper d'envasos i embalatges - economic//alta resistencia//Rigidesa//poca penetració humitat//poques impureses//Bona qualitat d'impessió.
-Paper d'escriptura- Resistencia i rigidesa// textura per escriture i borrar//bona opacitat//bona aparenta i blancor.
-Paper d'impressió- Uniformitat//Opacitat//Blancor//Brillantor// Resistencia i corbata.
Fabricación de bosses
Bosses de paper poden ser de deferents tipus i colors. Paper Kraft, recyclable i ecologic. De diversos colors, normalment marró.
-Caracteristiques del paper Kraft
·Es caracteriza pel seu gruix i per la seva textura rugosa, alta resistencia que evita el trencament.
·El disseny permet que aculli de manera fácil i rápida el logo d'una empresa.
Si s'ha de personalizar,el disseny es plasmarà sobre el paper mitjançant flexografia.
S'introdueix la bobina a l'encunyadora i es divideix el paper depenent la mida escollida i fer els places.
-Alguns deus modelo poden ser:
-Bosa de paper amp ansa de cordo.
-Bosa de paper amp ansa retorçada.
-Bosa de paper de luxe
La fabricación d'envasas i embalajes és una activitat molt amplia i directament relacionada amb altres industries. Tener en compite a l'hora descollar un envàs.
-Lacomunicació- fácil de recordar i reconeixer. Cridar l'atendió, importancia del color per conseguir-ho.
-Morfologia- la forma ens dona informació del producte que conté.
-Ergonomia- Comode i fàcil de manejar, facilitar d'obertura i anchamente. Fácil d'enmagatzematge.
-Ecologia- reduir el malbaratament innecessari de matèries primeres. Cal tenir en compte les 4R: Reducció, Reciclatge, Reutilitzar, Recuperar.
-Neteja- Ha de ser net i no transmentre ni olors ni sabors al producto que conté.
-Cost- fer valoració del cost I distribució.
-Apectes legals- tenir en compte la legislación especifica.
Envasos i embalatges
Els principals materials son: fusta, plàstic, paper I cartró I vidre. El més utilitzat és el cartró ondulat.
El cartró ondulat o corrugat s'utilitza en la fabricación d'envasos i embalatges. Compost per diversas capes, entre 3 i 5. Les capes exteriors són lisses, les del interior són onduladas.
Té gran resistencia.
Transformat de paper ondulat
Embalatge mas tradicional és La Caixa de solapes.
L'ondulació producida en el paper interior d'una plantxa de cartró. Por ser simple (1 canal) o doble.
-Canal simple (1 ona): 3 parts, 2 a les cares i ondulat al centre. L'ona pot variar entre 3 i 4.
-Canal doble 2 ones: formada per 5 papers, 2 llisos a les capes, 2 ondulats i 1 llis separats entre els dos ondulats. Seràs les mateixes que les de un sol canal.
Transformats de cartró
Hi ha un altre tipus de cartró d'alta resistència, el catró nou d'abella, que té una estructura especial. S'utilitza com embalatge, però també com a material de construcció, per fer mobiliari, o publicitat.
Encoladora
1- Comprobar si el depòsit de tinta està ple o no.
2- Encendre 20 min abans de començar el treball.
3- Temperatura a 140º
4- Encolat/Fressat ON/OFF
La peça ha d'estar en contacte amb el senor, la fixem amb el rodet i la palanca. Coloca alcohol a la zona final.
Paper tissue i transformats
És un tipus de paper que es caracteritza per la seva suavitat, elasticitat i capacitat d'absorció. Ús sanitari i domestic. Caracteristiques del paper: Baix pes i una superficie microarrugada i que el fa més suau.
Les fibres reciclades s'obtenen del paper i cartró en desús. Un cop reciclat es classifiquen d'acaord amb el seu orient fibros i la uqntitat de tinta que hi porta. Després es sotmeten a un procès d'extracció de impres on s'eliminen diferentsmaterials com plàstics, metalls, adhesius, tintes, etc.
Procès productiu: Les fibres tentent que her seleccionades, prepares i mesclades d'acord amb les caractéristiques de l'usage final. Fibres llarges, fibres curtes.
Les fibres es dosifiquen i es barreteen amb aigua en el pulper, on es disgregen en polpa que posteriorment es processen les fibres amb no impureses s'eliminen els contaminants menors. Finalment s'envia a la màquina paperera.
Les fibres reciclades es processen i depuren, hi ha de 3 tipus:
1- Una centrifuga per eliminar pesos pesats.
2- Una en colador. per eliminar fragments d'adhesius i plàstics.
3- Un rentat i flotación per eliminar tintes i càrregues minerals.
Un cop depurades i estàn amb condicions per seguir el procès de fabricación del paper.
Transformat d'articles de papereria
Productes nobles: Productes en base paper
-Cartons en diferents varietats
-Paper d'alt gramatge
-Paper soda
-Paper tenets, impress, estampats, colorejats
Es distingeix per al public al qual va dirigit.
- Particular: empli en edad, situación social i econòmica, tanto home i dona.
- Empreses: tot tipus I sector, aposten per tuna imatge corporative com a sistema infal·lible en comunicació.
Sector què es treballa industrial i artesanal, elements nobles en constant evolució i canvi:
- Productes d'oficina
- Targetes personalitzades
- Objectes de regal i decoració
- Productes escolars
Maquinaria i processos d'acabats
Processos d'acabats
Hi ha una serie de processos, maquinaria i equips que ens faciliten el procès linial d'un producte i que estan pensats per a l'entrega al client. En el cas dels processos de: plastificat, envernisat, retractilat, embossat.
Els podem considerar coma processos d'acabats. Principals objetius és la protecció i el seu lliurament final amb una garantia de conservacio.
- El plastificat, és el recobriment del produte imprès amb una capa de plàstic. Li dona brillantor i proteigeix el producte.
- L'envernissat és un acabat que podem realitzar de forma parcial o total. L'envernisat UV i el ofset són els més comuns.
- El retractilat és el procès final de la línia de producció, en la fase d'embalatge, (fil termoplàstic) finalitat de proteigir el producte. Optimitzar la manipulació, l'estètica, la preservació i l'estètica del producte.
- Les embossadores posen el producte dins d'una bossa de paper o plastic, la Bossa pot see impresa.
Tipus de paper. Segons la composició
- Mecànica: Productes de curta durada, diaris, tovallons.
- Química: Productes de llarga durada, com llibres.
- De drap: productes de llarga durada amb especificacions, paper de dibuix.
- Recuperada: productes variats, commercials, impressió.
També es té que tenir en compte, a l'hora de classifiera-los si s'aplica un estucat.
Tipus de paper: Segons l'acabat i l'aspecte.
- Paper amb particles: de cualsevol pasta, estucat o no, conté particules metàliques.
- Paper pigment: de cualsevol pasta, estucat o no, es tenyeix segons la seva fabricació.
- Paper autoadhesiu: una de les cares es cola.
- Paper premsa: pasta mecànica, no estucat.
- Paper autocopiatiu: pasta química, revestir per una cara de microcapsules.
- Paper amb textura: pasta química, es fa amb rodets durat la fabricació.
- Paper volum: pasta química o mecànica, llibres de lectura.
- Paper art: pasta química, libres de gran qualitat.
- Paper vegetal: Tractat amb acid sulfuric.
- Cartolina: gramatge superior a 120gr.
- Paper Kraft: molt resistent, sat per embalar.
- Cartró: gramatge superior a 250gr.
Suports no paperers
Plàstics, textil, metall, vidres...
- Com que la producció d'un treball parteix dels costos que s'han pressupostat, el sistema permet ajustar-s'hi de manera ràpida i senzilla, i treballar així amb dades reals.
- Els responsables de producció i dels diferents departaments disposen d'una interfície de control, des de la qual podran realitzar el seguiment de la producció.
- Alguns programes de software, permeten configurar una sèrie de tasques parametritzades per controlar diferents aspectes de difícil control, com la subcontractació, el lliurament del treball, etc.
Comunicació de funcions i responsabilitats pròpies dels llocs de treball
- Molts d'aquests sistemes permeten als treballadors:
- Els sistemes de seguiment del flux de treball són capaços de planificar de manera automàtica i ordenada els processos en el temps (cronograma) adjudicant els recursos necessaris a cada un d'ells, ja siguin humans o materials.
Com ho fan?
- Prioritzen les comandes segons l'ordre d'entrada en la producció, de manera que cada treballador sap en cada moment que ha de fer, registrant la seva activitat de manera senzilla i actualitzant l'estat de cada comanda.
- Els recursos es configuren i s'ordenen en el temps. Alguns recursos poden venir predefinits de manera fixa.
Equips de treball. Assignació i distribució de tasques
- Els recursos són l'entitat que serveix per organitzar i planificar els costos pressupostats d'una feina ja que els recursos aglutinen les tres magnituds necessàries per organitzar la producció:
- La valoració i el domini i del correcte maneig de maquinària i de les eines per part dels treballadors es realitza avaluant la tasca diària. Aquesta avaluació es realitza amb les eines de consulta que hem vist anteriorment, especialment les que donen la informació de les tasques realitzades, les incidències que hi ha hagut, el temps emprat per realitzar la tasca. Aquesta informació és necessària tenir-la al dia, ja que anualment serà convenient consultar-la per fixar objectius i considerar si cal seguir en la mateixa línia o cal fer canvis.
Auditoria interna
- L'auditoria interna és una activitat independent i objectiva de consulta, concebuda per agregar valor i millorar les operacions d'una organització. Ajuda a una organització a complir els seus objectius aportant un enfoc sistemàtic i disciplinat per tal d'avaluar i millorar l'eficàcia dels processos de gestió de riscos, control i govern.
- Bona part de l'èxit d'una empresa depèn de la correcte gestió i per fer-ho cal tenir implementat un Sistema de Gestió de la Qualitat (SGC), ben documentat i comunicat al personal. Aquest sistema de Gestió de la Qualitat està estandaritzat en la norma ISO 9001.
Necessitats formatives del personal
- El diagnòstic, estudi o anàlisi de necessitats formatives és fonamental per a detectar carències reals que tenen les persones tant dins de les organitzacions (treballadors en actiu) com fora d'aquestes (aturats).
- La qualificació adequada afecta de forma directa a la competitivitat del teixit empresarial que desemboca en una major productivitat.
- Per detectar aquestes necessitats formatives cal descobrir les competències professionals idònies per desenvolupar cada tasca.
- I és necessari també tenien en compte les competències professionals que exigeixen les empreses de cada sector (coneixements, actituds i habilitats) i determinar el tipus de treballador que s'ajusta a cada tipus de formació.
- Per detectar les necessitats formatives cal definir un objectiu, recollir la informació necessària (entrevistes personals o qüestionaris), analitzar i interpretar aquesta informació.
- Quines eines poden ser útils per detectar les necessitats de formació en una empresa?
El departament de RRHH i la formació.
En general aquest departament s'encarrega de:
1- Identificar i classificar totes o cadascuna de les necessitats dels treballadors, per la qual cosa es convenient que conegui a fons la política i els objectius empresarials.
2- Estudiar i seleccionar totes les opciones formatives convenient i ajustases a les necesitas corporatives.
3- Avaluar el desenvolupament i compliment de la formació escollida.
Propostes de formación i parámetros a tener en compte-.
Quan es fan proposes de formació cal tenir en compte diversos aspectes:
a) Motivació del treballadors. Els treballadors se sienten motivats quan velen que l'empresa valora la seva tasca i una manera de demostrar que es valora apuesta tasca és invertir en la formación o la millar professional. És una bona manera de fidelitzar els empleats.
b) Desenvolupament del talent humà. Desenvolupar i retenir el talent humà a l'empresa és fonamental tant per a l'empresa com per al propi treballador que veu com l'empresa li dóna la possibilitat d'impulsar la seva carrera professional. L'oferta formativa d'una empresa pot ser un avantatge comparativa i convertir-la en la clau per atraure nou talent a la companyia.
c) Obtenció de resultats. L' oferta formativa o l'adquisició de nous coneixements i habilitas per part dels treballadors han de repercutir directament a la millora dels resultats empresarials. El departament de formació és el que vetllarà per aquesta millora de resultats.
Quina es la formación genérica a les empreses?
- Noves tecmologies
- Gestió d'equips i liderazgo
- Innovació
- Gestió del temps
- Idiomes
Preparar l'activitat formativa.-
Per planificar una acción formativa cal que ens plantegem els passos seguents:
1- Que volem que aprengun les persones que realitzaràn el curs
2- Amb quina finalitat
3- Quina serà la dinámica del curs
Qualsevol activitat formativa ha tenir en compte els segments aspects:
Titol del curs
Persones destinatàries
Objectius del curs
Contingut i metodologia
Modalitat
Documentación que caldrà preparar: programa, planet docent i material de suport.
Títol del curs: encara que ni ens semble significatif, el títol del curs es important, es elprimer que veuran les persones destinatàries. Per tant hem de procurar que sigui breu, clar, descriptiu i definidor.
Persones destinatàries: definir amb exactitud a quin col·lectiu de persones adrecem l'acció formativa és molt important en tant en quant en port dependre l'exit. Aquest criteri s'ha de difondre adequadament i respectar al màxim.
2- Processos de postimpressió
2.1 Tall - guillotina
-tall: Guillotina --> tall recte, fins a tres talls
Troqueladora --> tall amb forma, tall (-----) mitg tall (- - -) desprendiment (-·-·-·-)
2.2 Fendit
És una marca aplicada a un suport que facilita el ser plegat i evita que el suportar-la s'arrugi o estripi.
2.3 Perforat
Crea una sèrie de talls o orificis en un suport per debilitar-lo de manera que es fa un tall previ que facilita el tall (perforadora).
2.4 Taladrat
És realitza amar un o diversos forats (taladradora).
2.5 Plegat
Consisteix en manipular i modificar l'estructura de l'element imprès per a convertir-lo en un altre element amb diferent forma i estructura.
Si el producte s'imprimeix amb alguna màquina
-Tren de plegar adosas: Els plecs ja surten plegats.
- Màquina plana sense tren de plegar: El plegat es realizar posteriorment amb dos maquines plegadores, tant si es trata d'un article que només va doblgat com si es plega primer per ser encuadernar després.
-Díptic --> tríptic envolvent.
-Tríptic --> Ventana
-Politríptic --> Acordeó
-Politíptic --> En creu
-Díptic + Trípctic
2.6 L'alçadora i el tren d'embotit
Les alçadores son màquines amb estacions receptores de plecs que tenen un sistema d'aspiració i superposició d'aquests plecs I un altre de transport en continu bloc ja format.
El tren d'embotit és un tren que serveix per unir el quadernet amb la seda de cobertura i cosir-los entre si.
----------------------------------------------------
A partir de 150gr. és important tenir en compte la direcció de la fibra per realitzar un plegat o fendit.
----------------------------------------------------
3- Enquadernació
Operacions necessàries per unir els quadernets del llibre o revista.
Cosidora // Grapadora // Encoladora // Rústica // Cartonné // Espiral // Wire-O
·Cosidores: Fil de fibra vegetal o sintètic, per a llibres.
·Grapadores: Poden ser manuals o elèctriques.
Tipus de enquadernació:
·Enquadernació Rústica:
Cobertes de paper o cartolina. Els diversos plecs de fulls solen anar encolats, llibres de butxaca.
- Rustica fressada: els fulls no formen quadernets, s'encolen al llom.
- Rustica cosida: els fulls formen plecs que es cusen per quadernets separats. S'ajunten i es coseixen a la coberta. S'encola el llom i s'enganxa la coberta.
- Rustica encolada amb cola de poliuretà reactiu: molt resistent, només s'aplica un terç de la cola.
·Tapa dura:
Tapes fetes de cartó prim, generalment forrades de paper. Podem treballar en aabats nobles. Els plecs van cosits. És de mes qualitat.
- Tapa encartonada: Edicions de luxe. La coberta a costuma a estar estampada o gravada.
- Cartoné: llom cobert amb tela o pell I tapes de cartolina. Menys qualitat que l'encartonada.
- Coberta de llim: a la inglesa. Les tapes s'uneixen mitjançant un material de revestimient.
Enquadernació petita:
Tipos d'encuadernació simple, d'as més frequent.
- Espiral: Els fulls s'uneixen amb un espiral, s'enrosca per unes perforaciones fetes als fulls. Fase de perforación i encuadernat.
- Wire-O: tres fases. Primer perforar, col·locació de l'espiral i tancament. Automatitzat.
Procesos de transformats
1. Pasta mecánica: productes d'un sol ús com el paper prensa. La polpa de sulfit es pot utilizer en productes finals com papers especially, adhesives I plàstics.
2. Pastes mecanoquímiques: poden ser consistentes, constitucionalidades del cartró ondulat.
Dins del procès de transformat trobem els manuals i els mecànics. Aquests processos han evolucionat amb el temps.
Transformats de línea o fora de línea.
Quan totes les maquines del procès de transformat treballen en cadena (sistema de línea).
Cada máquina acaba la seva tasca sense continuar la cadena, necesita l'intervenció d'una o más persones per conducir la tasca a una maquina o equis. (sistema fora de linia).
Plegadora encoladora
Maquines que incorporen dues tasques. Per a la producció d'envasos, caixes... Hi ha de diferente tifus que realizan l'encolar i plegar en diferí suports.
Propietats del paper i del catró
-Paper d'envasos i embalatges - economic//alta resistencia//Rigidesa//poca penetració humitat//poques impureses//Bona qualitat d'impessió.
-Paper d'escriptura- Resistencia i rigidesa// textura per escriture i borrar//bona opacitat//bona aparenta i blancor.
-Paper d'impressió- Uniformitat//Opacitat//Blancor//Brillantor// Resistencia i corbata.
Fabricación de bosses
Bosses de paper poden ser de deferents tipus i colors. Paper Kraft, recyclable i ecologic. De diversos colors, normalment marró.
-Caracteristiques del paper Kraft
·Es caracteriza pel seu gruix i per la seva textura rugosa, alta resistencia que evita el trencament.
·El disseny permet que aculli de manera fácil i rápida el logo d'una empresa.
Si s'ha de personalizar,el disseny es plasmarà sobre el paper mitjançant flexografia.
S'introdueix la bobina a l'encunyadora i es divideix el paper depenent la mida escollida i fer els places.
-Alguns deus modelo poden ser:
-Bosa de paper amp ansa de cordo.
-Bosa de paper amp ansa retorçada.
-Bosa de paper de luxe
La fabricación d'envasas i embalajes és una activitat molt amplia i directament relacionada amb altres industries. Tener en compite a l'hora descollar un envàs.
-Lacomunicació- fácil de recordar i reconeixer. Cridar l'atendió, importancia del color per conseguir-ho.
-Morfologia- la forma ens dona informació del producte que conté.
-Ergonomia- Comode i fàcil de manejar, facilitar d'obertura i anchamente. Fácil d'enmagatzematge.
-Ecologia- reduir el malbaratament innecessari de matèries primeres. Cal tenir en compte les 4R: Reducció, Reciclatge, Reutilitzar, Recuperar.
-Neteja- Ha de ser net i no transmentre ni olors ni sabors al producto que conté.
-Cost- fer valoració del cost I distribució.
-Apectes legals- tenir en compte la legislación especifica.
Envasos i embalatges
Els principals materials son: fusta, plàstic, paper I cartró I vidre. El més utilitzat és el cartró ondulat.
El cartró ondulat o corrugat s'utilitza en la fabricación d'envasos i embalatges. Compost per diversas capes, entre 3 i 5. Les capes exteriors són lisses, les del interior són onduladas.
Té gran resistencia.
Transformat de paper ondulat
Embalatge mas tradicional és La Caixa de solapes.
L'ondulació producida en el paper interior d'una plantxa de cartró. Por ser simple (1 canal) o doble.
-Canal simple (1 ona): 3 parts, 2 a les cares i ondulat al centre. L'ona pot variar entre 3 i 4.
-Canal doble 2 ones: formada per 5 papers, 2 llisos a les capes, 2 ondulats i 1 llis separats entre els dos ondulats. Seràs les mateixes que les de un sol canal.
Transformats de cartró
Hi ha un altre tipus de cartró d'alta resistència, el catró nou d'abella, que té una estructura especial. S'utilitza com embalatge, però també com a material de construcció, per fer mobiliari, o publicitat.
Encoladora
1- Comprobar si el depòsit de tinta està ple o no.
2- Encendre 20 min abans de començar el treball.
3- Temperatura a 140º
4- Encolat/Fressat ON/OFF
La peça ha d'estar en contacte amb el senor, la fixem amb el rodet i la palanca. Coloca alcohol a la zona final.
Paper tissue i transformats
És un tipus de paper que es caracteritza per la seva suavitat, elasticitat i capacitat d'absorció. Ús sanitari i domestic. Caracteristiques del paper: Baix pes i una superficie microarrugada i que el fa més suau.
Les fibres reciclades s'obtenen del paper i cartró en desús. Un cop reciclat es classifiquen d'acaord amb el seu orient fibros i la uqntitat de tinta que hi porta. Després es sotmeten a un procès d'extracció de impres on s'eliminen diferentsmaterials com plàstics, metalls, adhesius, tintes, etc.
Procès productiu: Les fibres tentent que her seleccionades, prepares i mesclades d'acord amb les caractéristiques de l'usage final. Fibres llarges, fibres curtes.
Les fibres es dosifiquen i es barreteen amb aigua en el pulper, on es disgregen en polpa que posteriorment es processen les fibres amb no impureses s'eliminen els contaminants menors. Finalment s'envia a la màquina paperera.
Les fibres reciclades es processen i depuren, hi ha de 3 tipus:
1- Una centrifuga per eliminar pesos pesats.
2- Una en colador. per eliminar fragments d'adhesius i plàstics.
3- Un rentat i flotación per eliminar tintes i càrregues minerals.
Un cop depurades i estàn amb condicions per seguir el procès de fabricación del paper.
Transformat d'articles de papereria
Productes nobles: Productes en base paper
-Cartons en diferents varietats
-Paper d'alt gramatge
-Paper soda
-Paper tenets, impress, estampats, colorejats
Es distingeix per al public al qual va dirigit.
- Particular: empli en edad, situación social i econòmica, tanto home i dona.
- Empreses: tot tipus I sector, aposten per tuna imatge corporative com a sistema infal·lible en comunicació.
Sector què es treballa industrial i artesanal, elements nobles en constant evolució i canvi:
- Productes d'oficina
- Targetes personalitzades
- Objectes de regal i decoració
- Productes escolars
Maquinaria i processos d'acabats
Processos d'acabats
Hi ha una serie de processos, maquinaria i equips que ens faciliten el procès linial d'un producte i que estan pensats per a l'entrega al client. En el cas dels processos de: plastificat, envernisat, retractilat, embossat.
Els podem considerar coma processos d'acabats. Principals objetius és la protecció i el seu lliurament final amb una garantia de conservacio.
- El plastificat, és el recobriment del produte imprès amb una capa de plàstic. Li dona brillantor i proteigeix el producte.
- L'envernissat és un acabat que podem realitzar de forma parcial o total. L'envernisat UV i el ofset són els més comuns.
- El retractilat és el procès final de la línia de producció, en la fase d'embalatge, (fil termoplàstic) finalitat de proteigir el producte. Optimitzar la manipulació, l'estètica, la preservació i l'estètica del producte.
- Les embossadores posen el producte dins d'una bossa de paper o plastic, la Bossa pot see impresa.
Tipus de paper. Segons la composició
- Mecànica: Productes de curta durada, diaris, tovallons.
- Química: Productes de llarga durada, com llibres.
- De drap: productes de llarga durada amb especificacions, paper de dibuix.
- Recuperada: productes variats, commercials, impressió.
També es té que tenir en compte, a l'hora de classifiera-los si s'aplica un estucat.
Tipus de paper: Segons l'acabat i l'aspecte.
- Paper amb particles: de cualsevol pasta, estucat o no, conté particules metàliques.
- Paper pigment: de cualsevol pasta, estucat o no, es tenyeix segons la seva fabricació.
- Paper autoadhesiu: una de les cares es cola.
- Paper premsa: pasta mecànica, no estucat.
- Paper autocopiatiu: pasta química, revestir per una cara de microcapsules.
- Paper amb textura: pasta química, es fa amb rodets durat la fabricació.
- Paper volum: pasta química o mecànica, llibres de lectura.
- Paper art: pasta química, libres de gran qualitat.
- Paper vegetal: Tractat amb acid sulfuric.
- Cartolina: gramatge superior a 120gr.
- Paper Kraft: molt resistent, sat per embalar.
- Cartró: gramatge superior a 250gr.
Suports no paperers
Plàstics, textil, metall, vidres...
Organització de grups de treball en postimpressió, transformats i acabats
Transmissió d'instruccions de producció
Transmissió d'instruccions de producció
- Gràcies a les noves tecnologies aplicades als processos de producció i a la gestió de magatzems, les empreses poden gestionar de manera eficient les comandes dels clients, respectant els terminis establerts, lliurant les unitats sol·licitades a temps.
- Molts d'aquests sistemes de gestió s'utilitzen per facilitar la transmissió d'instruccions de producció, de manera que parteixen de l'emissió dels fulls de treball amb els plantejaments de les tasques i el cronograma. Inclouen, també, els partes (de contractació, d'emmagatzematge i d'hores) i ho fan en funció del pressupost calculat prèviament.
- Molts d'aquests sistemes de gestió s'utilitzen per facilitar la transmissió d'instruccions de producció, de manera que parteixen de l'emissió dels fulls de treball amb els plantejaments de les tasques i el cronograma. Inclouen, també, els partes (de contractació, d'emmagatzematge i d'hores) i ho fan en funció del pressupost calculat prèviament.
- Com que la producció d'un treball parteix dels costos que s'han pressupostat, el sistema permet ajustar-s'hi de manera ràpida i senzilla, i treballar així amb dades reals.
- Els responsables de producció i dels diferents departaments disposen d'una interfície de control, des de la qual podran realitzar el seguiment de la producció.
- Alguns programes de software, permeten configurar una sèrie de tasques parametritzades per controlar diferents aspectes de difícil control, com la subcontractació, el lliurament del treball, etc.
Comunicació de funcions i responsabilitats pròpies dels llocs de treball
- Registrar els temps i el seguiment de la producció.
- Registrar i visualitzar les incidències de cada registre.
- Accedir al flux de producció per saber quina tasca s'està realitzant a cada moment.
- Registrar activitats no productives (manteniment, parades, etc).
- Visualitzar el parte de treball.
- Generar i visualitzar albarans.
- Enviar e-mails als clients per emetre informació.
- Generar etiquetes per a les caixes.
- Generar enllaços amb empreses de transport i logística.
- Prioritzen les comandes segons l'ordre d'entrada en la producció, de manera que cada treballador sap en cada moment que ha de fer, registrant la seva activitat de manera senzilla i actualitzant l'estat de cada comanda.
- Els recursos es configuren i s'ordenen en el temps. Alguns recursos poden venir predefinits de manera fixa.
Equips de treball. Assignació i distribució de tasques
- Els recursos són l'entitat que serveix per organitzar i planificar els costos pressupostats d'una feina ja que els recursos aglutinen les tres magnituds necessàries per organitzar la producció:
- Processos (costos pressupostos).
- Treballadors (que tindran assignats uns recursos).
- Estats de la producció (seguiment per poder planificar i desplanificar recursos).
- Com que els sistemes acostumen a conèixer de manera anticipada la seqüència de recursos que s'hauran d'utilitzar en cada comanda, aquests recursos es planifiquen i es deixen de planificar automàticament conforme els treblladors van actualitzant el seu estat. Així cada bloc s'actualitza amb l'objectiu que cada treballador sàpiga en tot moment què ha de fer.
- Els blocs organitzatius s'ordenen en el flux de treball d'acord amb l'ordre que tenen assignada en el moment de l'entrada de la producció, seguint el principi general que allò que entra primer és el que primer es produeix. No obstant, molts sistemes permeten canviar manualment l'ordre automàtic, si s'haguessin de quadrar dates de lliurament i optimitzar els recursos destinats a la producció.
- Els sistemes software es poden completar amb diferents rutines que es dissenyen amb l'objectiu de facilitar el control de la producció. D'aquesta manera es pot controlar:
- El sistema de qualitat que registra les incidències que han aparegut i s'han solucionat
- Informes en els quals s'analitza la productivitat de cada treballador
- Creuament de dades
Creació d'un clima laboral cordial
Què ens passa pel cap quan parlem de clima laboral?
- Tant per als treballadors com per a les empreses el clima laboral no és altra cosa que l'ambient que es respira dins d'un equip de treball, és a dir, una manera de definir les relacions entre els treballadors
- En principi, tant els treballadors com l'empresari busquen un clima laboral al més cordial possible, ja que aquest és un dels clars objectius de les empreses, relacionats amb els seus valors ètics
Però, què entenem per bon clima laboral?
- Hi ha una sèrie de característiques que ens poden ajudar a distingir un bon clima laboral d'aquell que no ho és.
- Aquestes característiques són de tipus laboral, i tot i que les relacions personals ajuden a la creació d'un bon clima laboral, que la situació de treball sigui bona és imprescindible.
Característiques d'un bon clima laboral:
-Organització: És la base perquè un grup de treball funcioni. Si no s'adjudiquen tasques concretes a persones concretes poden sorgir problemes, duplicar algunes tasques, mentre altres queden per fer, sense que hi hagi un responsable.
-Lideratge: Si existeix un treballador que lidera l'equip serà més fàcil comptar amb una bona organització. Per això, designar un líder que ho sàpiga fer, és fonamental.
-Independència: Tot i que el treball en equip es fonamental també es necessari que cada treballador s'orienti a fer la tasca concreta que se li ha assignat per assolir els seus objectius. D'aquesta manera s'agilitzen els processos.
-Reconeixement: Quan un membre de l'equip fa alguna cosa que ajuda molt al desenvolupament de l'activitat és bo que sigui reconegut per la resta de treballadors i per la directiva de l'empresa.
-Crides d'atenció: Quan un treballador comet un error, és bo que se l'avisi, de manera correcta, d'aquesta manera sabrà identificar l'error i corregir-lo en un futur. Tot i així, la crítica ha de ser constructiva, tant per part dels seus supervisors com de la resta de treballadors.
-Intel·ligència emocional: S'encarrega de l'empatia en les relacions de treball, de manera que si l'equip sap identificar els sentiments dels altres podrà aplicar el coneixement en la seva tasca diària.
8 claus per fomentar un bon clima laboral:
- Promoure el respecte.
- Buscar feedback entre els treballadors.
- Promoure el lideratge.
- Reconeixement cap els treballadors.
- Tenir un lloc de treball adequat.
- Flexibilitat horària.
- Processos, tasques, organització.
- Fomentar el Team Building .
Indicadors d'avaluació del personal
- Els indicadors d'avaluació del personal els podem encablir en el macroprocés de control i monitorització, quan parlem de projectes.
- No obstant, no sempre ens trobem immersos en un projecte, a vegades, en les empreses, es fan tasques repetides i mecàniques, de manera anual, trimestral, mensual, etc. Aquestes tasques també han de ser avaluades, i ens regirem per uns paràmetres estàndards que haurem prefixat i que sempre seran els mateixos.
Quin són aquests indicadors o paràmetres d'avaluació?
- Podem dir que són indicadors que fixa l'empresa en base a la seva planificació i que dependran, en bona mesura, de la tasca que s'hagi de realitzar. Els indicadors van vinculats directament als objectius, ja siguin generats, ja siguin específics.
- No es tracta d'avaluar només la tasca realitzada, sinó la manera com s'ha realitzat. Per exemple, la rapidesa, la constància, la planificació, la puleritud en el treball, etc.
Seguiment i anàlisi de les incidències i defectes en la producció
- Igual que s'avaluen les aptituds dels treballadors a través d'uns indicadors, també s'avaluen els procediments i resultats de les tasques realitzades, de manera que es pugui deixar constància de qualsevol incidència.
- Aquesta tasca es realitza a partir d'un checklist on hi constarà tot allò necessari que cal saber sobre qualsevol projecte.
- Aquest checklist servirà per detectar defectes i incidències a la vegada que es resol la qüestió de la producció, podent fer el recompte corresponent a cada cas.
- Per al seguiment i anàlisi de les incidències i defectes en la producció, caldrà determinar quins valors hem de tenir en compte. En aquest sentit, cada una de les tasques a realitzar tindrà uns valors determinats, associats a la tasca concreta, que seran els que s'hauran de tenir en compte per calcular la producció i el desviament d'aquesta en cas que n'hi hagi.
- Aquestes qüestions es determinaran i s'inclouran en els formularis corresponents, els quals inclouran la informació de manera que es pugui filtrar segons interessos i necessitats.
Valoració del domini i del correcte maneig de maquinària i equips auxiliars
- Quan establim paràmetres per valorar el domini i el correcte maneig de la maquinària en una empresa ho fem amb l'objectiu principal de gestionar la producció de la manera més eficient possible. És a dir, els treballadors seran coneixedors de la tasca que fan i controlaran i dominaran aquells aspectes necessaris per a produir, on el temps establert i amb les directrius establertes. En cas contrari caldrà establir mesures de correcció que serviran per arribar a l'objectiu establert.
Valoració del domini i del correcte maneig de maquinària i equips auxiliars
- Quan establim paràmetres per valorar el domini i el correcte maneig de la maquinària en una empresa ho fem amb l'objectiu principal de gestionar la producció de la manera més eficient possible. És a dir, els treballadors seran coneixedors de la tasca que fan i controlaran i dominaran aquells aspectes necessaris per a produir, on el temps establert i amb les directrius establertes. En cas contrari caldrà establir mesures de correcció que serviran per arribar a l'objectiu establert.
- La valoració i el domini i del correcte maneig de maquinària i de les eines per part dels treballadors es realitza avaluant la tasca diària. Aquesta avaluació es realitza amb les eines de consulta que hem vist anteriorment, especialment les que donen la informació de les tasques realitzades, les incidències que hi ha hagut, el temps emprat per realitzar la tasca. Aquesta informació és necessària tenir-la al dia, ja que anualment serà convenient consultar-la per fixar objectius i considerar si cal seguir en la mateixa línia o cal fer canvis.
Auditoria interna
- L'auditoria interna és una activitat independent i objectiva de consulta, concebuda per agregar valor i millorar les operacions d'una organització. Ajuda a una organització a complir els seus objectius aportant un enfoc sistemàtic i disciplinat per tal d'avaluar i millorar l'eficàcia dels processos de gestió de riscos, control i govern.
- Bona part de l'èxit d'una empresa depèn de la correcte gestió i per fer-ho cal tenir implementat un Sistema de Gestió de la Qualitat (SGC), ben documentat i comunicat al personal. Aquest sistema de Gestió de la Qualitat està estandaritzat en la norma ISO 9001.
Necessitats formatives del personal
- El diagnòstic, estudi o anàlisi de necessitats formatives és fonamental per a detectar carències reals que tenen les persones tant dins de les organitzacions (treballadors en actiu) com fora d'aquestes (aturats).
- La qualificació adequada afecta de forma directa a la competitivitat del teixit empresarial que desemboca en una major productivitat.
- Per detectar aquestes necessitats formatives cal descobrir les competències professionals idònies per desenvolupar cada tasca.
- I és necessari també tenien en compte les competències professionals que exigeixen les empreses de cada sector (coneixements, actituds i habilitats) i determinar el tipus de treballador que s'ajusta a cada tipus de formació.
- Per detectar les necessitats formatives cal definir un objectiu, recollir la informació necessària (entrevistes personals o qüestionaris), analitzar i interpretar aquesta informació.
- Quines eines poden ser útils per detectar les necessitats de formació en una empresa?
- Entrevistes i qüestionaris als treballadors
- Anàlisi de resultats de producció
- Revisió periòdica del pla de formació
- Bústia de suggeriments i propostes per part dels treballadors
- Quina metodologia emprarem per descobrir les necessitats formatives en una empresa?
- Presa de contacte - anàlisi del punt de partida
- Anàlisi DAFO
- Definició d'un objectiu
- Anàlisi de la informació disponible
- Tria d'una activitat de mostra
- Disseny de les eines quantitatives i qualitatives
- Cerca dels elements necessaris per a la planificació
- Redacció de l'informe on s'inclourà la informació necessària sobre les necessitats formatives
- L'objectiu principal serà adaptar-se a les necessitats de la xarxa empresaria
El departament de RRHH i la formació.
En general aquest departament s'encarrega de:
1- Identificar i classificar totes o cadascuna de les necessitats dels treballadors, per la qual cosa es convenient que conegui a fons la política i els objectius empresarials.
2- Estudiar i seleccionar totes les opciones formatives convenient i ajustases a les necesitas corporatives.
3- Avaluar el desenvolupament i compliment de la formació escollida.
Propostes de formación i parámetros a tener en compte-.
Quan es fan proposes de formació cal tenir en compte diversos aspectes:
a) Motivació del treballadors. Els treballadors se sienten motivats quan velen que l'empresa valora la seva tasca i una manera de demostrar que es valora apuesta tasca és invertir en la formación o la millar professional. És una bona manera de fidelitzar els empleats.
b) Desenvolupament del talent humà. Desenvolupar i retenir el talent humà a l'empresa és fonamental tant per a l'empresa com per al propi treballador que veu com l'empresa li dóna la possibilitat d'impulsar la seva carrera professional. L'oferta formativa d'una empresa pot ser un avantatge comparativa i convertir-la en la clau per atraure nou talent a la companyia.
c) Obtenció de resultats. L' oferta formativa o l'adquisició de nous coneixements i habilitas per part dels treballadors han de repercutir directament a la millora dels resultats empresarials. El departament de formació és el que vetllarà per aquesta millora de resultats.
Quina es la formación genérica a les empreses?
- Noves tecmologies
- Gestió d'equips i liderazgo
- Innovació
- Gestió del temps
- Idiomes
Preparar l'activitat formativa.-
Per planificar una acción formativa cal que ens plantegem els passos seguents:
1- Que volem que aprengun les persones que realitzaràn el curs
2- Amb quina finalitat
3- Quina serà la dinámica del curs
Qualsevol activitat formativa ha tenir en compte els segments aspects:
Titol del curs
Persones destinatàries
Objectius del curs
Contingut i metodologia
Modalitat
Documentación que caldrà preparar: programa, planet docent i material de suport.
Títol del curs: encara que ni ens semble significatif, el títol del curs es important, es elprimer que veuran les persones destinatàries. Per tant hem de procurar que sigui breu, clar, descriptiu i definidor.
Persones destinatàries: definir amb exactitud a quin col·lectiu de persones adrecem l'acció formativa és molt important en tant en quant en port dependre l'exit. Aquest criteri s'ha de difondre adequadament i respectar al màxim.
Objectius del curs: són les competències que l'aprenent haurà d'assolir en finalitzar l'acció formativa. Concretar els objectius d'una activitat formativa ens permet delimitar-ne l'abast i establir una guia.
-A tenir en compte:
b) Hem de ser practics i realistes, hem de seleccionar uns objectius proporcionals al numero d'hores de formacio.
c) Els objectius poden ser conceptuals, procedimentals o actitudinals.
c) Els objectius poden ser conceptuals, procedimentals o actitudinals.
a) Els objectius han de ser mesurables i aplicables.
• Continguts: es tracta d'especificar alló que l'assistent al curs ha de saber, saber fer i ser en relacio als objectius previstos. Es a dir, aquell conjunt de sabers que son essencials per assolir els objectius establerts. En cada curs, els continguts han de ser suficients i necessaris per assolir els objectius establerts.
• Estratégia formativa o metodologia: permet al formador organitzar l'aprenentatge. A part de ls sequencia didactica s'anira concretan les activitats que el docent perpara per arribar als objectius fixats. Aquesta estratégia es plasma en un cuadre.
Per cada nivell es recomana utilitzar uns verbs determinats:
- Per recordar: ordenar, definir, organitzar, relacionar, descriure, duplicar, reproduir, identificar, enumerar, etiquetar.
- Per entendre: classificar, descriure, explicar, identificar, localitzar, revisar, seleccionar, transferir, distingir, citar, exposar.
-Per aplicar: aplicar, demostrar, interpretar, manipular, preparar, usar, tirar, recollir, calcular, construir, establir, relacionar, resoldre, utilitzar, relatar, contribuir.
-Per analitzar: analitzar, escollir, comparar, categoritzar, diagramar, diferenciar, comprovar, contrastar, discriminar, separar, limitar, prioritzar, subdividir.
-Per avaluar: argumentar, defensar, seleccionar, avaluar, valorar, comprar, contrastar, judjar, justificcar, concloure.
-Per crear: construir, crear, dissenyar, desenvolupar, formular, redactar.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada